آخرین اخبار
کد مطلب: 124379
همه دستورات فرمايشي آقاي رئيس جمهور!/ از روي زمين ماندن پيگيري فيش هاي نجومي تا دستور براي پيگيري حادثه برخورد 2 قطار
تاریخ انتشار : 1395/09/09 12:15:01
نمایش : 2738
حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان از ابتداي سال جاري دستورات متعددي را به مسئولان و اعضاي هيئت دولت داده، دستوراتي که تنها در حد همان دستور باقي مانده و اثري از عمل به آن‌ها در جامعه ديده نميشود.
 
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از  راه دانا؛ حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان از ابتداي سال جاري دستورات متعددي را به مسئولان و اعضاي هيئت دولت داده، دستوراتي که تنها در حد همان دستور باقي مانده و اثري از عمل به آن‌ها در جامعه ديده نميشود.

اولين دستور را روحاني در فروردين ماه سال جاري در تماس تلفني با اسحاق جهانگيري "براي بکارگيري همه امکانات جهت رفع فوري مشکلات سيل زدگان و روستاهاي درگير سيل" از استانبول صادر کرد.

اما پس از آنکه کاري از دست دولتي‌ها برنيامد، نيروهاي مسلح به داد مسئولان دولتي رسيدند؛ محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت پس از پايان جلسه فوق‌العاده شوراي عالي مديريت بحران کشور از آمادگي تمام بخش‌هاي کشور براي مواجهه با هرگونه حادثه ناشي از وقوع احتمالي سيل در دو استان کشور خبر داد و گفت: در اين زمينه نيروهاي مسلح نيز با تمام امکانات خود بسيج شده و هم اکنون بالگردهاي اين نيروها در منطقه حضور دارند و براي هرگونه کمک رساني آماده‌اند.

وي افزود: همانطوري که قابل پيش بيني بود بارش نزولات جوي طي روزهاي گذشته حجم قابل توجهي داشت و ضمن اينکه اين نزولات برکاتي براي کشور و مردم داشت اما آسيب‌هايي هم متصور بود.

سخنگوي دولت تصريح کرد: اطلاعات مربوط به وقوع احتمالي سيل از اين مناطق لحظه به لحظه در اختيار ما قرار مي‌گيرد.

نوبخت از مردم خواست که به دقت به درخواست‌هاي مسئولان محلي که با دلسوزي و دقت در آنجا حضور دارند توجه کنند و ادامه داد: اين سيل يک سيل گسترده در چند دهه اخير در کشور به شمار مي رود.

وي تاکيد کرد: خوشبختانه همه امکانات کشور الان بسيج شده‌اند و همه نيروهاي مسلح ما اعلام آمادگي کرده‌اند و همه بالگردهاي امدادرساني در محل حضور دارند ما هم در زمينه اعتبارات و مديريتي کار را تحت کنترل داريم.

فيش‌هاي حقوقي نجومي

دومين دستور را روحاني در خرداد ماه سال جاري به اسحاق جهانگيري براي ورود به پرونده فيش‌هاي حقوقي نجومي داد.

پس از آنکه فيش حقوقي بسياري از مديران دولت روحاني منتشر شد و مردم با حقوق‌هاي کلان اين مديران مواجه شدند، موجي از اعتراض جامعه را دربرگرفت، اعتراضي که حداقل به ظاهر صداي خود روحاني را هم درآورد و موجب شد او طي دستوري خطاب به اسحاق جهانگيري معاون اول رياست جمهوري بنويسد: " پيرو دستور قبلي در مورد بررسي حقوق و پاداش‌هاي پرداختي به مديران در دستگاه‌هاي اجرايي، اينک گزارش‌هاي واصله نشان مي‌دهد که مواردي از پرداخت‌هاي غيرمتعارف و ارقامي تحت عنوان «پاداش و وام» وجود داشته است که اگر چه ممکن است با مقررات به‌جا مانده از دوره‌هاي قبل توجيه‌پذير باشد، ولي با موازين عدالت و تعهد در قبال بيت‌المال و منشور اخلاقي دولت ناسازگار و غيرقابل قبول است و حتي در برخي موارد مصداق سوء استفاده از اعتماد دولت به‌شمار مي‌رود.

مقتضي است در اسرع وقت همه موارد تخلّف و سوء استفاده شناسايي گردد، وجوهي که به‌ناحق پرداخت شده به بيت‌المال مسترد شود و مديران متخلّف عزل شوند و گزارش اقدامات قاطع به اينجانب ارايه شود."

هرچند اين دستور از جانب رئيس جمهوري کشورمان صادر شد، اما در عمل مديران متخلف از جانب دولت عزل نشدند و خود استعفا کردند؛ از سوي ديگر مسئولان دولتي مديران متخلف را "ذخيره نظام" خواندند و پس از گذشت ماهها نهايتا گفتند مديران نجومي بگير هيچ تخلفي نکردهاند.

محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در مراسم معارفه رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي با اشاره به سوابق شناخت خود از دوست حسيني، ايشان را فردي خوشنام در مديريت اقتصادي کشور ياد کرد و تاکيد کرد: انتصاب دوست حسيني با تحسين نهادهاي نظارتي مواجه شده است.

وي ضمن قدرداني از زحمات هيئت عامل قبلي صندوق ابراز اميدواري کرد که از منابع موجود در صندوق چه منابع مالي و چه منابع انساني به نيکي استفاده شود.

بر اساس گزارش صندوق توسعه ملي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور از سيد صفدر حسيني به عنوان يکي از ذخيره هاي نظام ياد کرد و افزود: گذشته از ارادت شخصي بنده به دکترحسيني، ساير اعضاء هيئت عامل سابق صندوق توسعه ملي نيز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئوليت خود امانتداران بزرگي براي کشور بودند.

حدود يک ماه بعد و پس از آنکه قاضي ناصر سراج رئيس سازمان بازرسي در اظهاراتي کم‌سابقه پشت پرده ارتباطات اقتصادي و غيرطبيعي حسين فريدون برادر رئيس‌جمهور را افشا کرد و گفت: حسين فريدون به من اصرار کرد که فلان آقا بيايد رئيس بانک رفاه کارگران شود، بنده به شدت مخالفت کردم و گفتم اين فرد پرونده سنگيني دارد که با لابي و اصرار ايشان، رئيس بانک رفاه کارگران شد.

رئيس جمهوري در بيانيهاي خطاب به مردم ايران گفت: با کسي عقد اخوت نبسته ام؛ مبارزه با فساد و رانت در نظام اداري و اقتصادي را تا ريشه کن شدن ادامه مي دهيم.

اما نه تنها برادر رئيس جمهور که نقش وي در انتصاب برخي مديران نجومي بگير ثابت شد و تعدادي از نمايندگان هم صحبت از فساد مالي او را به ميان آورده بودند برکنار نشد، بلکه جهانگيري پس از گذشت چند ماه از دستور رئيس جمهوري، در مهر ماه سال جاري در جمع خبرنگاران تمام قد از مديران نجومي بگير دفاع کرد و گفت: قبل از مصوبات شوراي حقوق و دستمزد در تعيين سقف حقوق‌ها، تعدادي پرداخت حقوق‌هاي بالا وجود داشت که البته گيرندگان آن هيچ تخلفي نکردند.

 

اجراي دقيق رهنمودهاي رهبري

سومين دستور روحاني پس از ديدار اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامي و در جلسه هيئت دولت صادر شد.

روحاني اين‌بار "اجراي دقيق رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب" را در دستور کار کابينه قرار داد.

رهبر معظم انقلاب در ديدار با هيئت دولت نکات مهمي را در قالب ۷ سرفصل در زمينه هاي «اقتصاد مقاومتي»، «سياست خارجي»، «علم و فناوري»، «امنيت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضاي مجازي» به‌عنوان اولويت هاي اصلي کشور و نقشه راه دولت يازدهم در يک سال پيش رو بيان کردند.

روحاني هم در پايان جلسه هيئت دولت که چند روز پس از ديدار با رهبر معظم انقلاب برگزار شد؛ از متوليان فرهنگ در دولت يازدهم از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش و پرورش خواست که با عمل دقيق به منويات رهبر انقلاب درباره مسائل فرهنگي، اشکالات در اين زمينه را برطرف نمايند.

اما نگاهي به کارنامه دولت يازدهم حکايت از آن دارد که مسئولان دولتي اين‌بار هم خواسته يا ناخواسته به دستور صادر شده از جانب روحاني عمل نکرده‌اند و نه تنها ما شاهد تغييرات چشم‌گير در موضوعات مطرح شده نبوده‌ايم بلکه وزراي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اخيرا استعفا کرده‌اند و افراد جديدي جايگزين آن‌ها شده‌اند.

 

برخورد دوقطار در ايستگاه هفت خوان سمنان و نامه روحاني براي جهانگيري

طي چند روز گذشته خبر حمله تروريستي داعش به زائران اربعين حسيني و درگذشت تعدادي از ايرانيان و از طرف ديگر درگذشت بيش از 40 نفر از هموطنانمان در حادثه برخورد 2 قطار در ايستگاه هفت‌خوان سمنان موجب ناراحتي تمام مردم کشورمان شده است.

در پي حادثه برخورد 2 قطار در ايستگاه هفت‌خوان سمنان حسن روحاني در نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري نوشت: " لازم است فوراً دستگاه‌هاي مسئول، به‌ويژه وزارت راه و شهرسازي نسبت به بررسي و اعلام دلايل وقوع اين حادثه تلخ و معرفي مقصرين احتمالي اقدام نمايند و تمام اقدامات و تمهيدات فني و مديريتي را براي جلوگيري از تکرار چنين حوادث دلخراشي پيش‌بيني و اجرا نمايند.

همچنين ضروري است همه دستگاه‌هاي امدادي و استاني، به‌ويژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تمام اقدامات لازم را براي درمان سريعتر مصدومان به عمل آورند."

با سابقه‌اي که در هشت ماه گذشته از دولت در خاطر مردم ثبت شده اين دستور روحاني هم مانند ساير "دستورات فرمايشي" قبلي تنها در تاريخچه اخبار ثبت مي‌شود و هيچ اقدام عملي براي رسيدگي به اين موضوع انجام نمي‌شود.

البته دولتي‌ها برخي دستورات را هم بلافاصله عملي مي‌کنند و فاصله عملي شدن يا نشدن دستورات حسن روحاني کاربرد و استفاده آن‌هاست؛ اگر دستورات سياسي و در جهت تقويت دولت باشند اعضاي هيئت دولت و بوقچي‌هاي حامي دولت سريعا پيگيري را آغاز مي‌کنند مثل همين دستور پيگيري لغو سخنراني علي مطهري که پيش از حادثه برخورد دوقطار صادر شد؛ ولي اگر دستورات مربوط به حل مشکلات اساسي کشور و مردم باشد آن ها را به تاريخچه اخبار مي‌سپارند؛ دستوراتي که مي توان آن ها را اقدام پوپوليستي دولت براي فرار از اعتراض مردم نسبت به شرايط موجود دانست.

 

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس